Rendszerüzenet

Érzelmi amplitúdók

Érzelmi amplitúdók

Kölcsey Központ, Nagyterem
4026 Debrecen, Hunyadi u. 1-3.
ONLINE HANGVERSENY!
 
A HANGVERSENY-KÖZVETÍTÉS MÁRCIUS 16-ÁN ELMARAD!
 
Műsor:

Haydn: 94. G-dúr ("Üstdob"/"Meglepetés") szimfónia

Mozart: Laudate Dominum KV 339.             

Mozart: Misericordias Domini K 222.

Mozart: Regina Coeli KV 127. 

Közreműködik:

Csővári Csilla - ének

Kodály Filharmonikusok Debrecen 

Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)

Vezényel: Káli Gábor

Online jegyár: 1000 Ft

Érzelmi amplitúdók
2021. March 16., 19.30

A HANGVERSENY-KÖZVETÍTÉS MÁRCIUS 16-ÁN ELMARAD! 

Joseph Haydn szimfóniáinak körülbelül negyede visel valamilyen megkülönböztető melléknevet, a számozás és a hangnem megjelölése mellett. Ezeket többségében az utókor illesztette a darabok mellé, kiemelve, megjelölve a művek valamely jellegzetes sajátosságát. Ezért beszélhetünk ma többek között az ún. napszak szimfóniákról, a filozófus, a királyné, a katona, a tűz, a csoda, a tyúk, a medve, a visszhang, a kürtszignál, vagy éppen a vadászat zenei megidézését sejtető művekről. Természetesen ezek a szimfóniák nem programzenék a fogalom későbbi értelmében, inkább egy-egy zenei téma, effektus, vagy karakter révén kapták ragadványnevüket. Ebből a szempontból kivételnek látszik a fisz-moll Búcsú-szimfónia, mely fokozatosan soványodó zenei anyagával és csökkenő muzsikuslétszámával diszkrét figyelmeztetés volt a szabadságok kiadásáról megfeledkező Esterházy Miklós herceg számára. A mai koncerten elhangzó – a Londonban keletkezett szimfóniák közé tartozó   – 94-es, G-dúr mű egyike Haydn legismertebb opuszainak. Ez a darab két melléknéven is ismert. Angolul „Surprise”, azaz meglepetés jelzővel illetik, míg német nyelvterületeken inkább „Der Paukenschlag“, üstdobütés néven ismerik. A magyar hangversenyéletben  tovább egyszerűsödött az elnevezés, így leginkább csak Üstdob-szimfóniaként emlegetjük a népszerű darabot. Önmagában a timpani alkalmazása nem újszerű jelenség, hiszen a barokk és klasszikus zenében is gyakran használt instrumentumnak számított. A G-dúr szimfónia felépítésben követi az épp Haydn által fémjelzett, kiforrott, négytételes formai rendet. Első tétele rövid lassú bevezető után virgonc 6/8-os Vivace assai-ra vált a szonátaforma szabályai szerint. Második – névadó – tétele tartalmazza a váratlan meglepetést. A vonósokon megszólaló egyszerű, halkan lépegető főtémát a 16. ütem súlytalan helyén a teljes zenekaron fortissimo megszólaló akkord töri meg, mely a leírások szerint alaposan meglepte az angol közönséget. Ezt követően egy mintaszerűen megkomponált variációsorozatot hallunk, mintha korábban semmi sem történt volna. A találékony utódok elméletet is gyártottak, miszerint Haydn az unatkozó, szundikáló hallgatóságot kívánta felébreszteni a révületből, ennek bizonyítására azonban semmi bizonyíték sincs. A harmadik helyen álló Menüett ezúttal nem egyszerű rusztikus tánczene, hanem a scherzók irányába továbbmutató kedélyes és elegáns muzsika. Befejezésül Haydnre jellemzően energikus, virtuóz hangszerelési ötletekben gazdag – rondó szerkezetű – finálét hallunk, melyben egy pillanatra ismét előtérbe kerül a névadó hangszer, az üstdob.

Mozart hihetetlenül gazdag életművéből – talán a c-moll mise és a Requiem kivételével – a szakrális kompozíciók viszonylag kevesebb figyelmet kapnak, ezeket inkább a régizene specialistái veszik rendszeresen műsorra. A művek száma pedig igen jelentős, tízéves korától haláláig Mozart kb. 80 egyházi darabot komponált, miséket, misetételeket, kantátákat, vesperásokat, litániákat, templomi szonátákat és más kisebb darabokat.  Szülővárosa – Salzburg – fontos egyházi központnak számított, ezért  az ifjú zseninek már korán  alkalma nyílott a katolikus egyházzene műfajaival való alapos ismerkedésre. Az F-dúr hangnemű, szoprán szólós Laudate Dominum omnes gentes,  a 117. zsoltár szövegét dolgozza fel. (Dicsérjétek az Urat mind, ti népek, dicsőítsétek mind, ti nemzetek!) Gyakran szólal meg önállóan is, noha eredetileg  a K.321-es számú  Vesperae solennes de Dominica, és a 339-es Vesperae solennes de confessore című daraboknak is része.

A kórusra és zenekarra írott „Misericordias Domini” (K.222), azaz „Az Úrnak könyörületességei“ című offertórium különös helyet foglal el Mozart kisebb egyházi művei között.  A zeneszerző 1776 szeptemberében Padre Martini számára küldött levele arról tanúskodik, hogy 1775 első hónapjaiban írta Münchenben, a bajor hercegi választófejedelem kérésére.  Mozart egyik salzburgi elődje, Johann Ernst motívumát is beépítette a polifóniával dúsan átszőtt kis remekműbe.

Az 1772-es Regina coeli (A mennyek királynője) az ún. Mária-antifónák közé tartozik, melyet Nagyszombat és Pünkösd között volt szokás énekelni. Nyitó, Allegro maestoso kórustétele után egy énekszólós Andantét hallunk, majd egy örömteli Alleluja zárja a mintegy negyedórányi időtartamú kompozíciót.   További érdekessége, hogy szólója Michael Haydn felesége, Maria Magdalena Lipp énekesnő számára készült.

(baljos)

A(z) Kodály Filharmónia Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.