Rendszerüzenet

Teljesen Beethoven

Teljesen Beethoven

Kölcsey Központ - online Nagyterem
4026 Debrecen, Bethlen u.

ONLINE HANGVERSENY!

A közvetítés 19 órakor kezdődik!

Műsor: Beethoven: C-dúr hármasverseny, op. 56. /  VII. (A-dúr) szimfónia, op. 92.

Közreműködik: Kelemen Barnabás – Kossuth- és Liszt díjas hegedűművész / Vashti Hunter – cselló / Kodály Filharmonikusok Debrecen

Zongorán közreműködik és vezényel: Somogyi-Tóth Dániel

A hangversenyt a Filharmónia Magyarország Facebook,  YouTube és Vimeo csatornáján közvetítjük!

Teljesen Beethoven
2021. February 14., 19.00

A hangverseny első műsorszámaként ezúttal egy ritkán hallható versenymű kerül egy népszerű szimfónia elé. Az 1808-ban bemutatott C-dúr hármasverseny méltatlanul szorul háttérbe Beethoven öt zongoraversenye, illetve hegedűversenye mellett. A közel negyven perc időtartamú darab leginkább a concerto grosso és a sinfonia concertante hagyományát folytatja azáltal, hogy nem csupán egyetlen szólóhangszer, hanem egy zongorás trió felelget, verseng a zenekarral. A Hármasverseny megszületésének idején Beethoven tanítványai közé tartozott Rudolf Habsburg-Lotharingiai főherceg is, ez magyarázza, hogy a zongora szólam technikai értelemben szerényebb követelményeket támaszt, mint a hegedűsnek és a csellistának szánt zenei anyag. Az ekkoriban keletkezett nagy zongoraszonátákkal (Appassionata, Waldstein) és a III. Eroica szimfóniával szemben ez a derűs, felszabadult arcát mutatja a szerzőnek. Nyitótétele terjedelmes, szonátaformájú szerkezet, melynek végén a kóda visszaidézi valamennyi korábban elhangzott témát. A középső, Asz-dúr hangnemű lassú tétel gyakorlatilag egy variációsorozat.  A versenymű zárótétele lengyel karakterű (alla polacca), polonéz jellegű zene, a végén diadalmas fináléval.

A klasszikus szimfónia műfajának kialakulása a XVIII. század második felében az ún. „mannheimi iskola” komponistáinak (Stamitz, Richter, Danzi) köszönhető. A mannheimi mintákat követve Joseph Haydn és Wolfgang Amadeus Mozart művészete emelte a műfajt a zenei alkotóművészet centrumába. Az ő alkotásaikban a legmagasabb szinten valósul meg az a tartalmi és formai egység, mely a klasszika alkotásait jellemzi. Beethovent partitúráiban jut azonban tetőfokára a műfaj, arra a pontra, amikor már a mondanivaló, a szerzői szándék kezdi tágítani, szétfeszíteni a hagyományos kereteket. Alapos elemzést igényelne annak a kérdésnek a tisztázása, hogy Beethoven szimfóniái közül, miért éppen a páratlan sorszámúak váltak igazán népszerűvé. Addig is, amíg választ kapnánk a kérdésre, le kell szögeznünk, hogy a VII. A-dúr szimfónia kivételes darabja a beethoveni életműnek. Az 1813-ban közönség elé került – a csehországi Teplicén papírra vetett – kompozíciót maga a szerző is egyik legsikerültebb opuszának tartotta, így nem csoda, hogy már a bemutatón is nagy sikert aratott. Egyik érdekessége, hogy bár első tétele egy Poco sostenuto bevezetővel indul, még sincs igazán lassú tétele a darabnak, mert annak helyén egy megragadó, variációs Allegretto hangzik el. A szimfónia négy tételében a legfontosabb kohéziós erőt a témák erőteljes ritmikus karaktere jelenti, mely aztán a Scherzo és a záró – szonátaformájú – Allegro con brio során egészen extatikussá teszi a darabot. Nem véletlenül nevezte Richard Wagner a VII. szimfóniát „a tánc apoteózisának”. A „Hetedik” ősbemutatójának érdekessége, hogy zenekari muzsikusként részt vett benne a kor több jelentős zeneszerzője is, többek között Antonio Salieri, Louis Spohr, Johann Nepomuk Hummel és Giacomo Meyerbeer.

(baljos)

 

Kelemen Barnabás

A Kossuth- és Liszt Ferenc-, Prima- és Gramophone-díjas magyar hegedűművész repertoárja igen sokszínű; szóló és kamaradarabok mellett nagy hegedűversenyek előadója a barokktól napjainkig. Nevéhez fűződik többek között Ligeti György, Alfred Schnittke, Kurtág György és egyéb modern szerzők műveinek magyarországi illetve ősbemutatója is. Hangszere a magyar államtól kölcsönkapott, 1742-ben készült „Ex Kovács Dénes” Guarneri del Gesù mesterhegedű.

Vashti Hunter

Londonban, zenészcsaládba született. Jelenleg Berlinben él, a Kammerakadamie Potsdam vezető csellistája. Szólistaként és kamarazenészként is fellép, rendszeres meghívottja a világ vezető zenei fesztiváljainak és nagy koncerttermeinek. Az első brit csellista, aki díjat kapott a „Prágai tavasz” nemzetközi csellóverseny 65 éves története során. 2017 és 2019 között kamarazenét tanított (Royal Northern College of Music in Manchester) és csellót (Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover). 

  

Somogyi-Tóth Dániel

Karmester, orgonaművész. 2006-ban diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmester és orgona szakán Gál Tamás, Ligeti András és Lehotka Gábor növendékeként. Zongorát kiemelt szinten tanult Kertész Lajos, Eckhardt Gábor és Keveházi Gyöngyi irányításával, olyan tanárok kurzusaival kiegészítve, mint Rados Ferenc, Baranyay László vagy Falvai Sándor. A Zeneakadémia elvégzése után 2007 és 2011 között a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője és karmestere volt. A zenekarral együtt 2008-ban Príma-díjban részesült. A Békés megyei Dévaványa város díszpolgára. 2009-től 2019-ig a Budapesti Operettszínház állandó vendégkarmestere. 2011 májusa óta a Kodály Filharmónia Debrecen igazgató-művészeti vezetője, 2012 áprilisa óta a Csokonai Nemzeti Színház zeneigazgatója, ezzel Debrecen város főzeneigazgatója. 2012-ben megkapta a Kritikusok Díját. Rendszeresen koncertező orgonaművész, a Filharmónia Magyarország szólistája. Részletes életrajza ide kattintva olvasható el.  

További híreink

Budapest Music Center 4000 négyzetméteres zenei központja ad otthont a Kodály Kórus legújabb kortárs koncertsorozatának.

Megjelent legújabb műsorfüzetünk: Kodály Tavasz 2024!

Március 8-án a Kodály Kórus egy olyan zenei utazásra invitálja Önöket, amelyben az égi hangok és a földi művészet találkozásának lehetnek tanúi.

 

A(z) Kodály Filharmónia Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.