Rendszerüzenet

Csillogás és melankólia

Csillogás és melankólia

Kölcsey Központ - online Nagyterem
4026 Debrecen, Bethlen u.

ONLINE HANGVERSENY!

Műsor: Mendelssohn: e-moll hegedűverseny, op. 64. / Schubert: VIII. (h-moll, "Befejezetlen") szimfónia 

Közreműködik: Bodor János – hegedű / Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Kollár Imre

Online jegyár: 1000 Ft

Csillogás és melankólia
2021. March 02., 19.30

A hegedűversenyek játszottsági toplistáján – a Gramophone magazin aktuális felmérése szerint – Felix Mendelssohn-Bartholdy e-moll versenyműve az előkelő harmadik helyet foglalja el. Létrejöttében a zeneszerző barátja, zenekarának – a lipcsei Gewandhausnak – a koncertmestere, Ferdinand David játszott kezdeményező és tanácsadó szerepet. Az ötlettől a végső megformálásig azonban több, mint hat év telt el, a bemutatóra csak 1835-ben került sor. Hármas szerkezete alapvetően a hagyományokra utal, ugyanakkor szokatlan, hogy nyitó tétele közvetlenül a szólóhangszer által bemutatott főtémával indul, csak ezt követi a quasi zenekari bevezető. A darab egészét megragadóan áradó dallamosság és karakterbőség jellemzi, mely egyúttal alkalmat ad a szólistának technikai felkészültsége csillogtatására is. A középen álló bensőséges Andante Mendelssohn szöveg nélküli dalainak hangulatára emlékeztet, mely aztán közvetlenül (attacca) kapcsolódik zárótételhez. Trombitafanfár hangjaira indul a tündérvilágot idéző, ellenállhatatlan lendületű szonáta-rondó, mely végül egy frenetikus kódába torkollik.

Noha Franz Schubert a tragikusan rövid életű komponisták közé tartozik, VIII. h-moll szimfóniájának befejezetlensége mégsem ezzel a körülménnyel magyarázható. Bár maradtak fenn a mű folytatáshoz készült vázlatai, mégis valószínűnek látszik, hogy Schubert az első két tételt zeneileg és hangulatilag is teljesnek érezte, és nem törekedett a tovább komponálásra. Az 1822-es keltezésű Befejezetlen szimfóniát szokás a zeneirodalom első romantikus szimfóniájának is tekinteni, mivel a klasszikus szonátaforma szigorú keretei között inkább a lírai, személyes impulzusokra helyezi a hangsúlyt. Hangszerelése sem kizárólag a funkcionalitáshoz kötött, hanem különböző hangszín kombinációik révén a romantika hangzásvilágát előlegezi meg. A szimfónia bemutatására a szerző halála után harminchét évvel, a bécsi Hofburgban került sor. Első, Allegro moderato tételében a mélyvonósok nyitó ütemei után a főtéma fafúvósoknál szólal meg, majd a rezignáltan melodikus melléktéma a csellókon bontakozik ki. A szonátaforma szabályai szerint zajló építkezés folyamán váratlan drámai mozzanatok is következnek, majd a visszatérést követően az indító basszustéma fejezi be a tételt. A második, Andante con moto tétel derűsebb, mozgalmasabb, mint az előző. Idilli hangulatot, békés nyugalmat áraszt. Kamarazenei jellegét ünnepélyes hangú zenekari kontrasztok tagolják, hogy aztán emelkedett nyugalomban érjen véget a befejezetlenségében is lekerekített és egységes remekmű.

Bodor János

1976-ban született Budapesten. Hat éves korában kezdett el hegedülni nagybátyja, Csámpai Lajos hatására. A Szabolcsi Bence Zeneiskolában Huszti József volt a tanára. 13 évesen felvételt nyert a Zeneakadémia különleges tehetségeket tanító Előkészítő Tagozatára, ahol Zs. Szabó Mária növendéke volt. Az egyetemi ágazaton Szenthelyi Miklós osztályában tanult. Diplomáját 1999-ben szerezte. Számos nemzetközi mesterkurzuson vett részt, díjazottja hazai és nemzetközi hegedűversenyeknek. 2001-től tagja a Nemzeti Filharmonikusoknak, 2008-tól koncertmestere a MÁV Szimfonikusoknak, 2014-től az Óbudai Danubia Zenekarnak. A Grazioso Kamarazenekar alapító tagja. 2019-től a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertmestere. Szólistaként és kamaraformációk tagjaként számos rangos hazai fellépése van.

 

Bodor János

A(z) Kodály Filharmónia Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.